TALIS 2024
Det er høg trivsel hos lærarar på ungdomstrinnet trass i at dei opplever meir stress og uro – og lågare verdsetjing.
Over 90 prosent av norske lærarar på ungdomstrinnet seier at dei trivst på jobben, men mange opplever at samfunnet ikkje verdset yrket, og at utfordringane i klasserommet aukar. Det viser ei OECD-undersøking frå 2024 som stadfestar tidlegare funn: Arbeidskvardagen har blitt meir kompleks, og lærarrolla er blitt meir krevjande.
TALIS 2024 (Teaching and Learning International Survey) er ei OECD-undersøking blant lærarar og skuleleiarar på ungdomstrinnet i 54 land. Noreg har delteke i denne undersøkinga både i 2008, 2013 og 2018.
Meistring
i jobben
Meir enn
ni av ti av dei spurde lærarane seier at dei trivst på jobb, dei liker å
undervise og har gode relasjonar til elevar, foreldre og rektor. Trua på at dei
meistrar jobben, går oppover frå målinga i 2018, og over 80 prosent av dei
norske ungdomsskulelærarane har tru på at dei kan få elevane til å gjere det
bra i skulearbeidet.
Men
meir uro
Samanlikna
med 2018 bruker lærarane meir tid på å halde ro i klassen. Om lag ein tredjedel
av lærarane rapporterer at det er mykje forstyrrande støy og uro, og at mange
elevar ikkje byrjar å arbeide før lenge etter at timen har starta. Samtidig er
det over åtte av ti som svarer at dei klarer å få elevane til å følge reglar
som gjeld i klasserommet. Nesten like mange svarer at dei klarer å handtere
forstyrrande oppførsel og roe ned elevar som bråkar.
Mange lærarar opplever i aukande grad stress knytt til å følge opp enkeltelevars behov og oppfølging av foreldre.
Meir
samansette klasserom
Elevsamansetninga
i norske klasserom har endra seg sidan 2018. Det er både fleire elevar med ulik
språkbakgrunn og fleire elevar med særlege opplæringsbehov. Eit meir mangfaldig
klasserom stiller større krav til tilpassing og støtte i undervisninga, og
fleire lærarar melder at dei har behov for meir kompetanse knytt til dette.
Lærarane seier også at det er fleire fagleg svake elevar og færre fagleg sterke
elevar no enn tidlegare.
Og så
var det verdsetjinga
Berre 18
prosent opplever at læraryrket er verdsett av samfunnet. Dette er ein nedgang
frå 2018, då 35 prosent av dei spurde følte seg verdsette. Det hjelper nok
ikkje at berre kvar tredje lærar som jobbar på ungdomstrinnet, er fornøgd med
lønna si.
Mest urovekkande er det kanskje at så mange som 27 prosent av lærarane under 30 år trur at dei kjem til å slutte i yrket i løpet av dei neste fem åra.