Innholdslister til skolen
Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å utvikle innholdslister til bruk i norsk skole.
Det er kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun som vil at elever over hele landet i større grad skal få felles referanser og lære mer om norsk historie og kulturarv.
– I en tid preget av økende polarisering, algoritmestyrte ekkokamre og svekkede fellesskap trenger vi mer som binder oss sammen. Det må gjøres i skolen. Den norske fellesskolen er Norges fremste konkurransefortrinn. Fordi det er et sted barn og unge, uavhengig av bakgrunn, møter hverandre, lærer sammen og deler erfaringer. Der vi skaper tillit til hverandre på tvers av forskjellene mellom oss, sier Nordtun.
Men med frihet
Utdanningsdirektoratet skal utvikle veiledende støttemateriell i form av innholdslister til læreplanverket. Listene skal ha en bred tilnærming til innholdet i læreplanverket og både bygge på og støtte opp under verdigrunnlaget i overordnet del.
Statsråden forsikrer om at lærerne fortsatt skal ha full frihet innenfor læreplanene, men mener innholdslistene skal være en hjelp og konkret støtte mange lærere har etterspurt.
Felles referanserammerInnholdet skal bidra til å kunne gi felles referanserammer og historisk og kulturell innsikt og samtidig legge godt til rette for inkluderende, engasjerende og relevant undervisning.
I første omgang skal det utvikles veiledende innholdslister som hovedsakelig kan støtte opplæringen i fagene norsk, samfunnsfag, KRLE, mat og helse, musikk og kunst og håndverk. Listene skal være digitale og offentlig tilgjengelige. Det innebærer også at de vil være dynamiske og kunne justeres og tillegges innhold i ettertid.
En første utgave av innholdslister for prioriterte fag skal være klar til 1. august 2026, og alle innholdslistene skal være klare til bruk i løpet av skoleåret 2026/2027.