
Foreslår tidligere trekk til eksamen
Ett felles trekk tidlig i mai for både skriftlige og muntlige eksamener. Dette er forslaget som per 1. juli har fått mest støtte.
Utdanningsdirektoratet ønsker at offentliggjøring av trekket til eksamen i større grad samles, og ønsker tilbakemelding på tre ulike forslag. Fristen for å svare er 20. august.
Per 1. juli har Skolelederforbundet (som eneste organisasjon) svart, og de mener alternativ 1 er best – ett tidlig, felles trekk for alle eksamener. Det samme mener den ene fylkeskommunen som foreløpig har svart. 27 skoler har sendt inn høringssvar før ferien, i hovedsak videregående skoler. Godt over halvparten støtter alternativ 1, mens resten fordeler seg må de to andre alternativene.
ALTERNATIV 1: Felles trekk tidlig for både skriftlig og
muntlig eksamen
Felles offentliggjøring av trekket for alle eksamener før
skriftlig eksamensperiode starter. Elevene vil allerede tidlig i mai få vite
hvilke fag de skal opp i til både skriftlig og muntlig eksamen. Dette gir dem god
forberedelsestid til muntlige/praktiske eksamener som gjennomføres i juni.
Forslaget gir større forutsigbarhet for elever og lærere, og
mer målrettet opplæring i perioden mellom skriftlig og muntlig. Dette kan øke
elevenes læringsutbytte. Kritikken mot forslaget kan være ensidig
fagprioritering og mer eksamensrettet undervisning.
ALTERNATIV 2: Felles trekk senere for muntlig/praktisk
eksamen
Et eget tidspunkt for offentliggjøring av trekket til
ikke-skriftlig eksamen, altså muntlige, praktiske eller muntlig-praktiske. Utdanningsdirektoratet
foreslår et felles trekk fem virkedager før eksamensperioden starter. Da vil
noen elever få trekket én uke før eksamen, mens andre kan få dobbelt så lang
tid, avhengig av lokal eksamensplan. Den ulike forberedelsestiden kan oppleves
som urettferdig.
Forslaget gir mindre ensidig fagprioritering enn alternativ
1, og tar hensyn til innspill om at trekket ikke bør offentliggjøres for
tidlig.
ALTERNATIV 3: Beholde dagens ordning
Fordelen med dagens ordning er at alle elever får lik
forberedelsestid (minst 48 timer), noe som sikrer rettferdighet. Det hindrer
også at elever nedprioriterer fag de ikke er trukket ut i. Ulempene er at
perioden mellom skriftlig og muntlig eksamen utnyttes dårligere, og at
ordningen gir mindre forutsigbarhet og læringsutbytte enn de to andre
alternativene.