Tidlig innsats for de faglig svakeste

Tolv ukers intensiv opplæring i små grupper kan forbedre elevenes matematikkunnskap tilsvarende et års læring.

Publisert

Danske forskere mener undervisning i små grupper eller eneundervisning i matematikk kan gjøre en stor forskjell for de elevene som sliter mest med faget.

De har sett at med tolv ukers målrettet innsats ble elevenes matematikkunnskaper markant løftet. Den ekstra innsatsen besto av fire halvtimes økter med de 20 prosent svakeste elevene i 2. og 8. klasse. Etter disse ukene viste elever en forbedring som i noen tilfeller kunne måle seg med mer enn et års læring.

Danmark har gjennom «Folkeskolens kvalitetsprogram» blant annet innført styrket innsats i dansk og matematikk til de ti prosent av skolens elever som har de største faglige utfordringene. Programmet skal bøte på at hver åttende elev går ut av den danske grunnskolen uten å ha bestått dansk, matematikk eller begge fagene.

– Jeg er glad for at vi har satt av en halv milliard til særlig innsats i dansk og matematikk i folkeskolen når forskningen igjen viser oss at det virkelig gjør en forskjell. Med en styrket innsats, får de faglig svakeste elevene en grundig gjennomgang av for eksempel intensiv matematikk, slik at de raskest mulig kan innhente klassekameratene sine. Når vi innfører intensive forløp, er det også med en erkjennelse av at alle barn ikke like raskt knekker lesekoden og forståelsen av de fire regneartene. Men det er viktig at vi setter tidlig i gang, for barn skal bruke dansk og matematikk i alle fag for å kunne følge med, sier den danske barne- og undervisningsministeren, Mattias Tesfaye.

Powered by Labrador CMS