Seier i gammel sak

Utdanningsdirektoratet har nå innsett at det er en dårlig idé å la elevene velge eksamensfag selv.

Publisert

- For seks år siden var Lektorlagets representant, daværende leder Rita Helgesen, den eneste fra lærerorganisasjonene som var kritisk til at elevene skulle få velge eksamen selv, forteller fagsjef i Lektorlaget, Wenche Bakkebråten Rasen.

Kunnskapsdepartementet ønsket i 2018 å gjennomgå eksamenssystemet i lys av fagfornyelsen. En eksamensgruppe med representanter fra alle lærerorganisasjonene, Elevorganisasjonen og UH-sektoren ble nedsatt høsten 2018 for å bistå Utdanningsdirektoratet. Sluttrapporten ble publisert august 2019.

Foreslo valgfrihet
Eksamensgruppen foreslo å avvikle dagens trekkordning og heller la elevene velge hvilke fag de skal ha eksamen i. I forslaget ble det åpnet for at noen eksamener kan være obligatoriske, men at elevene i stedet for en trekkordning skal kunne velge sin egen eksamen i god tid før de går opp.

Daværende leder i lektorlaget, Rita Helgesen, var den eneste som var uenig i dette og tok dissens.

Heller bedre trekkordning
Lektorlaget argumenterte for at det var klokere å se på en bedre fordeling av eksamener på ulike trinn og jobbe for en mer rettferdig trekkordning. Helgesen uttalte at Lektorlaget heller vil at alle elevene trekkes opp, enn at man sanerer hele trekkordningen fordi det i dag oppleves urettferdig at bare noen trekkes ut. Lektorlagslederen støttet seg på at 75 prosent av medlemmene i en spørreundersøkelse i 2018 sa de var uenige i at elevene selv bør kunne velge eksamensform.

Det var i et møte i referansegruppa for vurdering i oktober Utdanningsdirektoratet orienterte om at de ikke lenger mener det er en god idé at elever får velge eksamen selv.

– Jeg tror helt klart at en av grunnene til at Utdanningsdirektoratet har snudd i denne saken, er Lektorlagets gode og grundige argumentasjon over flere år, sier Bakkebråten Rasen. Fagsjefen konstaterer at påvirkningsarbeidet tar tid, men at det kan bære frukter flere år etter at det er lagt ned en stor innsats for å påvirke utviklingen av eksamen i skolen.

Powered by Labrador CMS