
Nesten hver fjerde lærer har unnlatt å undervise i kontroversielle emner
«De hyppigst fravalgte emner er: Muhammedkrisen, herunder muhammedtegningerne, krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet og selvmord/selvmordstanker.»
Dette skriver det danske Børne- og undervisningsministeriet om en fersk undersøkelse som viser at nesten hver fjerde lærer har unnlatt å undervise i ett eller flere kontroversielle emner.
Dette gjelder for nesten hver 5. lærer i den danske grunnskolen, men også i de danske videregående skolene er lærerne tilbakeholdne. 28 prosent unngår ett eller flere emner i sin undervisning. Særlig gjelder dette Muhammed-karikaturene, som nesten halvparten (46 prosent) av gymnaslærerne unngår å ta opp i sin undervisning.
Trivsel, konflikt og sikkerhet
De hyppigste årsakene til at lærerne unngår kontroversielle emner, er hensynet til elevenes trivsel, ønsket om å unngå konflikter i klassen og at lærerne ikke føler seg faglig trygge på emnet. Hver fjerde lærer som oppgir å ha latt være å ta opp kontroversielle temaer, sier det er fordi de var bekymret for sin egen eller familiens sikkerhet.
Bekymret statsråd
– Det bekymrer meg at nesten hver fjerde lærer unngår bestemte emner i undervisningen. Det gjelder for eksempel undervisning i Muhammed-krisen,som er en sentral begivenhet i nyere danmarkshistorie, men samtidig det emnet som flest lærere har unnlatt å undervise i. Skolen skal være garantist for demokrati, vitenskap og opplysning. Derfor er forsvaret av ytringsfriheten i skolen helt avgjørende, uttalte den danske barne- og undervisningsministeren, Mattias Tesfaye.
Undersøkelsen er gjennomført av forskningssenteret VIVE for det danske barne- og undervisningsdepartementet. Undersøkelsen bygger på svar fra 850 lærere og skoleledere i folkeskolen, frie grunnskoler og videregående skoler.