De nasjonale registrene vil gi grunnlag for bedre statistikk og ny forskningsbasert kunnskap.

Ja og nei til individregister

Forslaget om individregister for barn og unge er omstridt. Lektorlaget, Skolelederne, Barneombudet og forskermiljøene sier ja. Utdanningsforbundet og Datatilsynet sier nei.

Publisert

Kunnskapsdepartementet vil opprette nasjonale registre med personopplysninger om barn i barnehager og barn i grunnskoleopplæring. Bakgrunnen er et behov for bedre kunnskap om hvordan barn har det i barnehager og skoler. Ifølge departementet skal dette gjøre det mulig å følge opp barnas utvikling over tid og se effekten av ulike tiltak, slik at man får en mer kunnskapsbasert og treffsikker skolepolitikk. De nasjonale registrene vil gi grunnlag for bedre statistikk og ny forskningsbasert kunnskap.

Ja fra halvparten

Forslaget ble sendt på høring, og halvparten av dem som svarte er positive til et nasjonalt register. Lektorlaget er blant dem som støtter forslaget om individregistre over barn i grunnskoleopplæringen, og har også støttet tidligere forslag om individdata i grunnopplæringen, knyttet til eksempelvis ekspertgruppa for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, Stoltenberg-utvalget, og nå sist også ekspertgruppen om betydningen av barnehage, skole og SFO for sosial utjevning og sosial mobilitet.

– Lektorlaget har lenge vært bekymret for løsninger som er opprettet lokalt, både på grunn av personvernhensyn og merarbeid for lærere. Vi tror denne løsningen vil gi mindre merarbeid, og sikre elevers personvern bedre, sier Helle Christin Nyhuus.

Lektorlaget savner derimot en drøfting fra departementets side om hvordan datainnsamlingen henger sammen for grunnskolen og videregående opplæring. Det kunne være hensiktsmessig å se på sammenhengene mellom fravær på ungdomstrinnet og i videregående, og på sammenhenger mellom individuelt tilrettelagt opplæring på ungdomstrinnet og i videregående. I tillegg ville det være svært verdifullt å vite hvordan det går med elevene videre i høyere utdanning.

 

Utdrag fra ulike høringsinstanser:

Barneombudet – positive ✔

Dagens løsninger gir mangelfulle data om viktige temaer i opplæringssektoren. Konsekvensen av det kan være et for dårlig kunnskapsgrunnlag for å forbedre kvaliteten i norske barnehager og grunnskoler. Barn har et særskilt vern knyttet til sine personopplysninger. Det er fordi de i mindre grad kan være bevisste på aktuelle risikoer og konsekvenser i behandlingen av sitt personvern. Personvernkonsekvensene for barn må derfor vurderes nøye før det etableres et individregister.

CREATE, Senter for forskning på likhet i utdanning  – positive ✔

Individregistre gir en unik mulighet til å sikre at utdanningssystemet evner å ta vare på de mest sårbare i samfunnet, som ikke er godt nok representerte i slike (utvalgs)undersøkelser. Utvalgsundersøkelser gir også betydelig dårligere grunnlag for evaluering av reformer/tiltak. Det er også uklart hvorfor det er mindre inngripende for personvern med et individregister, da utvalgsundersøkelser medfører mer detaljert innhenting av informasjon, og krever mye arbeid fra foreldre, barnehager og skoler.

Datatilsynet – negative ✘

Vi mener forslaget ikke anses som et forholdsmessig inngrep i personvernet til det enkelte barnet og dets familie, sett opp mot formålet om å forbedre barnehage- og skoletilbudet … Datatilsynet understreker at inngrepet i personvernet kunne ha blitt betraktelig redusert med en reservasjonsrett.

Folkehelseinstituttet – positive ✔

Slike registre vil i vesentlig grad understøtte FHIs samfunnsoppdrag om å produsere kunnskap for godt folkehelsearbeid, gode helsetjenester og beredskap for å beskytte liv og helse.

Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG)– verken eller

Det er først og fremst usikkerhet rundt nytten som har utfordret FUG. Vi savner en beskrivelse av eventuelle eksempler på hvordan individregisterdata i våre naboland har bidratt til statistikk, analyser og forskning som har gitt avgjørende eller viktig kunnskap til skolesektoren.

Forskningsgruppen for spesialpedagogikk, UiA – positive ✔

Forskningsgruppen for spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder støtter forslaget om opprettelse av nye registre over barn i barnehager og barn i grunnskoleopplæring. Dette ser vi som et viktig skritt mot å bedre forstå og tilpasse opplæring for barn med spesielle behov.

 Mental helse ungdom – positive ✔

Individregistre kan være et verdifullt verktøy for å fremme barns trivsel og utvikling, men det er avgjørende at rettigheter som medvirkning og personvern ivaretas i alle ledd ... Individregistre kan være et verdifullt verktøy for å fremme barns trivsel og utvikling, men det er avgjørende at rettigheter som medvirkning og personvern ivaretas i alle ledd.

Lærerprofesjonens etiske råd – negative ✘

Et slikt individregister vil gå på bekostning av barns integritet og sette hensynet til barns personvern til side. Lærerprofesjonens etiske råd ser heller ingen gode argumenter for at den typen kunnskap som kan trekkes ut av et slikt register og eventuelle sammenkoblinger med andre registre, er en type kunnskap som trengs for å utvikle en god skole og barnehage ... Gode relasjoner og godt samspill mellom barn og lærer er en nøkkelfaktor for barns utvikling, trivsel og læring, ikke store dataregistre. Registre over data som skolen og barnehagen har behov for, eksisterer allerede.

Skolelederforbundet – positive ✔

Vi anerkjenner at et individregister er et nødvendig verktøy for å skaffe pålitelig statistikk og etablere et solid grunnlag for videre forskning.

Frischsenteret – positive ✔

Vår vurdering er at de personvernmessige konsekvensene knyttet til slike registre er klart mindre negative enn gevinstene ved økt kunnskap om den barnehage- og skolehverdagen som møter landets barnehagebarn og skoleelever.

Steinerskoleforbundet – negative ✘

Steinerskoleforbundet stiller seg imidlertid kritisk til en utvidelse av rapporteringsbyrden i dagens skole og vil legge vår stemme bak de potensielle slagsidene ved ordningen beskrevet i høringsnotatet.

Utdanningsforbundet – negative ✘

Dypest sett mener Utdanningsforbundet at opprettelsen av individregistre over barn i barnehage og grunnopplæring handler om hva slags samfunn vi ønsker å skape, og hvilken plass vi ønsker å gi personvernet også for fremtidens borgere. Derfor går vi sterkt imot etableringen av de foreslåtte individregistrene ... Opprettelsen av slike registre er betenkelige, både når det gjelder personvernet og når det gjelder virkningen registrene vil få for utviklingen av barnehage- og skolesektoren.

Powered by Labrador CMS