
Forsinkede studiepoeng
Lærerstudentene planla å ta 33 studiepoeng, men gjennomførte bare halvparten våren 2024.
Mange studenter fullfører ikke studiene sine på normert tid. Høy studiebelastning og utilstrekkelige eksamensforberedelser er blant de vanligste årsakene til forsinket progresjon.
Kartlegger forsinkelser
NIFU har kartlagt forsinkede studenter. Undersøkelsen er
gjennomført av NIFU i samarbeid med Lånekassen, og retter seg mot
førsteårsstudenter som mottok støtte til fulltidsstudier, men som fullførte
mindre enn 60 studiepoeng i sitt første år.
Studentene er i liten grad bevisste på de økonomiske konsekvensene av forsinkelser.
Flertallet av studentene planla full studiebelastning våren 2024, men få oppnådde dette. I gjennomsnitt fullførte studentene sett under ett 20,4 studiepoeng, og bare én av fire oppnådde like mange studiepoeng som de meldte seg opp til.
Savner struktur
Rapporten fra NIFU belyser hvilke barrierer forsinkede studenter
selv opplever, og hvilke tiltak de mener kunne bidratt til bedre
studieprogresjon. På spørsmål om hva som kunne hjulpet dem til bedre
progresjon, løfter studentene særlig frem behovet for bedre struktur i
studiehverdagen, lengre tid mellom eksamener og hjelp til å komme i gang med
studiene tidligere i semesteret.
Økonomien
Til tross for forsinkelsene har studentene stor tro på egen
evne til å ta igjen tapte studiepoeng og fullføre utdanningen. Dette kan tyde
på at risikoen for frafall undervurderes, særlig tidlig i studieløpet.
Undersøkelsen viser også at studentene i liten grad er bevisste på de økonomiske konsekvensene av forsinkelser. Det kan tyde på at insentivene i dagens studiestøttesystem er lite kjent eller vanskelige å forstå.
Topp og bunn
Juss og estetiske fag skiller seg ut ved at studentene har gjennomført
relativt mange studiepoeng, mens studenter innen utdanningsfaglige/pedagogiske
utdanninger og særlig humanistiske fag har gjennomført relativt få.
I snitt meldte studentene seg opp til ca. 33 studiepoeng våren 2024, men det ble gjennomført bare 20 studiepoeng. Lavest antall studiepoeng ble gjennomført i de humanistiske fagene med bare 13,7 våren 2024. Deretter fulgte lærer- og barnehagelærerutdanningene med 16,7 studiepoeng. De som i størst grad leverte på gjennomføring, var estetiske fag og juss med nesten 25 studiepoeng.