
Vil endre fag og linjer i videregående
Fag og timefordeling i videregående skole skal ha en totalgjennomgang innen 2030 som et ledd i fullføringsreformen.
Sist gang det var bevegelse i denne saken var i 2021 da regjeringen la fram et forslag om omfattende kutt i fellesfagene. Matematikk, norsk og engelsk skulle fortsatt bestå, mens de andre fellesfagene skulle være valgfrie. Det ble også lansert et nytt «fremtidsfag», som raskt ble trukket. Det ble den gangen enighet om en gjennomgang av fag- og timefordeling, men den faktiske oppfølgingen har latt vente på seg.
Nå er prosess akkurat startet for å se på fagene i videregående opplæring, og hva kan vi forvente fremover?
– Vi er tidlig i prosessen, men målsetningen til regjeringen er at vi skal ha fått på plass en helt ny videregående opplæring i 2030, forteller nestleder Olav Myklebust. 14. mai møtte han og tre andre representanter fra Lektorlaget, Utdanningsdirektoratet for å komme med innspill.
Alt er i spill
Det som er i spill, er alle de studieforberedende
programmene. I tillegg skal det ses på fellesfagene på yrkesfag. Alt er nå oppe
til vurdering: Blir noen fag borte, slått sammen, kommer det nye fag, eller
forsvinner programområdene? Hva skjer med fellesfagene? Blir det større fleksibilitet,
mer lokalt handlingsrom, og får man til både større valgfrihet og mer dybde?
I 2021 signaliserte vi til Stortinget at vi var positive til en gjennomgang av fag- og timefordelingen, men vi ønsker ikke drastiske kutt i fellesfagene.
Lektorlaget er på vakt
For Lektorlaget er det vesentlig at det også fra 2030 blir
en sammenheng mellom omfanget av faget, gitt i minstetimetallet, og læreplanen.
– I 2021 signaliserte vi til Stortinget at vi var positive til en gjennomgang av fag- og timefordelingen, men vi ønsker ikke drastiske kutt i fellesfagene. Vi er også opptatt av at relevans-begrepet må tolkes bredt, sier fagsjef i Lektorlaget, Wenche Bakkebråten Rasen, og legger til at det er et viktig premiss at dannelse må inkluderes i begrepet, ikke bare kortsiktig nyttetenkning inn mot yrkeslivet.
Tre dilemma
Det er Utdanningsdirektoratet som har fått i oppdrag å starte
arbeidet med ny struktur og nytt innhold i studieforberedende opplæring. De har
gitt NIFU i oppdrag å innhente kunnskap om videregående opplæring og levere en
sluttrapport i slutten av 2027.
Forskerne har stilt opp tre dilemmaer de vil se på:
- Obligatoriske fellesfag opp mot elevens valgfrihet
- Høy grad av gjennomføring opp mot best mulig studieforberedthet
- Stabilitet og fordypning i fag opp mot bredde, relevans og nye tilpasninger og behov i samfunns- og arbeidsliv