MENINGER

Skolens samfunnsansvar for å motvirke korrupsjon

Få ting er tristere enn et samfunn som smykker seg med verdier på papiret, men ikke makter å gjennomføre dem i praksis.

Jente som bruker mobiltelefonen på do.
KI på do er en helt annen liga enn den gamle jukselappen.
Publisert Sist oppdatert

Vårens avsløring av at eksamensvakter ved en videregående skole i Oslo skal ha tilbudt elever KI-juks i toalettpausene, er toppen av et isfjell som vil vokse seg større, fordi det er en lettvint måte å tjene penger på og lettvint for kunden.

Bryter ned tilliten 
Dette er ren korrupsjon, for eksamensvakter er offentlig ansatt for å forhindre juks. Korrupsjonen fører ikke bare til at lovlydige elever forbigås i kampen om studieplasser. Det vil bryte ned en hel generasjons tillit til samfunnsinstitusjonene. Få vil følge samfunnets moralske verdier når staten ikke klarer å sikre rettferdighet. Korrupsjon gjør at du taper på å handle moralsk.

KI på do er en helt annen liga enn den gamle jukselappen. Omfanget og effekten av dette, og terskelen for å jukse, er dramatisk forandret.

En demokratisk stat garanterer folks rettigheter og rettferdig behandling etter lovene. Og lovene uttrykker samfunnets moral. En rettferdig stat er forutsetningen for at folk skal ønske å følge lovene og dermed handle moralsk. Derfor er det viktig å minne seg selv på hvorfor korrupsjon er gift for en demokratisk stat. Korrupsjon får nemlig staten til å gjøre det motsatte av det den lover. Når offentlig ansatte tilbyr borgere hjelp til å bryte loven, fjerner det resten av befolkningens grunner til å handle moralsk. En korrupt stat gjør at du taper på å handle moralsk. Slik skapes et dysfunksjonelt samfunn. Hvis de utro eksamensvaktene i denne saken ikke rettsforfølges, har man i realiteten sendt et svært dårlig signal til resten av samfunnet.

Medborgerskap er et av hovedmålene i samtlige norske læreplaner. Det skal gjøre elevene i stand til å ta ansvar for – og bygge – samfunnet. Hvis korrupsjon og juks ikke stoppes, undergraves læreplanenes formål.

Må få større konsekvenser 
Få ting er tristere enn et samfunn som smykker seg med verdier på papiret, men ikke makter å gjennomføre dem i praksis. Skoleeiere, skoleledere og lærere må derfor sette juks og korrupsjon øverst på agendaen, for det får langt større konsekvenser enn bare i utdanningssektoren. Det må stoppes fordi det er samfunnsnedbrytende.

Problematikken gjelder ikke bare eksamen, men alle andre vurderings- og prøvesituasjoner gjennom skoleåret. Selv de skolene som har fått såkalte «safe exam browsers» eller har prøver for hånd, vet ikke hva som skjer i dopauser.

En annen liga 
KI på do er en helt annen liga enn den gamle jukselappen. Omfanget og effekten av dette, og terskelen for å jukse, er dramatisk forandret. De fleste former for juks kan motvirkes. Men det krever at skolesektoren, som ellers er programmert til å tenke det beste om folk, også må tenke det verste om folk om den skal klare å finne effektive tiltak.

Og til deg som vil avdramatisere eller bruke dette som argument for å fjerne eksamen, innføre mappevurdering eller avregulere KI i skolen: Gjør deg følgende tanke-eksperiment: Ditt kjæreste familiemedlem får en dødelig hjernesvulst.

Foran deg står to kirurger. Begge har toppkarakterer på vitnemålet, men den første gikk på en skole uten tilstrekkelig kontroll med KI og juks på prøver og eksamen, den andre gikk på en skole med garantert effektiv kontroll med KI og juks på prøver og eksamen. Hvilken kirurg ville du valgt til å operere?

Powered by Labrador CMS